wtorek, 29 października 2013

Gratka dla fanów komiksów – spotkanie z Nicolasem Preslem w Małopolskim Studiu Komiksu

24 października w ramach tegorocznego Festiwalu Conrada w Krakowie, we wnętrzach Arteteki Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej odbyło się spotkanie z Nicolasem Preslem oraz wernisaż wystawy oryginalnych plansz z albumu Syn swojego ojca. Artysta wypracował charakterystyczny styl rysowania komiksów. Bardzo łatwo go rozpoznać, ponieważ, przede wszystkim, wybrał narrację bez tekstu.

Prace Presla zdecydowanie są oryginalne – brak klasycznych dymków z tekstem danej postaci sprawiają, że odbiorca bardziej skupia się na rysunku, koncentruje się na akcji. Album „Syn swojego ojca” będzie trzecią pracą artysty wydaną w Polsce. Wernisaż wystawy rozpoczęło spotkanie z autorem prac. Odpowiadał on na pytania związane ze swoją twórczością, opowiadał o zabawie możliwościami narracji jakie oferuje preferowany przez niego rodzaj języka, wspominał o zachwycie malarstwem współczesnym, m.in. Picassem. Zaraz po wstępie można było na spokojnie oglądnąć  fragmenty najnowszej książki Presla. Historia toczy się wokół życia człowieka-niedźwiedzia i.. właściwie tyle autor zdradził. Tworząc album Syn swojego ojca artysta używał tylko barw czarnej oraz białej. Przyglądając się z bliska planszom zauważyłam jedną rzecz, która mnie osobiście niesamowicie irytowała – brak tekstu. Trochę się pogubiłam – lubię mieć tak, że albo czytam historię, albo oglądam obrazy. Presl natomiast łączy te dwie rzeczy w jedną i tu mnie nudzi. Rozumiem, że są osoby, którym taki sposób prowadzenia narracji odpowiada, w pewien sposób jest nowatorski, ale mnie zupełnie nie przekonał do swoich zamysłów artystycznych. Oprócz tego nie podoba mi się jego „kreska”, pewnie dlatego, że nie przepadam za sztuką nowoczesną, a jego prace tworzone są w konwencji bliskiej awangardzie. Niemniej jednak miałam okazję zobaczyć oryginały, a takie doświadczenie zawsze jest cenne. Pozostaję więc nadal entuzjastką komiksów z dymkami.

(Fani komiksu mogą spotykać się w piątki w Artetece Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i razem z innymi uczestniczyć w wydarzeń przygotowywanych specjalnie dla nich.)



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz