niedziela, 18 stycznia 2015

„Wpływowe kobiety II Rzeczypospolitej”


Dla osób czytających mnie regularnie nie napiszę nic odkrywczego – książki Sławomira Kopra są interesujące, wciągające i grube (co ja osobiście bardzo lubię). Nie potrafiłabym wymienić spośród nich ulubionej, pasjami pochłaniam wszystkie z nich. Nie inaczej było z ostatnią, którą miałam w rękach – „Wpływowymi kobietami II Rzeczypospolitej”. 

Koper przybliża postacie kobiet międzywojnia zajmujące się różnymi „dziedzinami” życia – polityką, kulturą, sztuką. W sposób sobie charakterystyczny dostarcza czytelnikowi informacji o wykształconych, inteligentnych, obytych przedstawicielkach płci pięknej XX-lecia. Epoka ta była pełna barwnych postaci, niesamowitych indywidualności oraz niezapomnianych osób. Często przywołuje się te najbardziej znane, zapominając o niemniej utalentowanych, ale może w pewien sposób mniej wybijających się. W opowieści Kopra jest inaczej - znajdzie się zarówno Jadwigę Beck, Zofię Nałkowską, Marię Dąbrowską jak i Marię Morską, Katarzynę Kobro czy Jadwigę Witkiewicz. Niektóre wątki powtarzają się – nie da się tego uniknąć w pisaniu o historii, pewne fakty zawsze są te same. Jednak znalazłam dużo informacji, o których nie miałam pojęcia, parę osób, o których wiedziałam tylko tyle, że kiedyś żyły. Koper nie owija w bawełnę, pisze o różnych problemach swoich bohaterek. W ten sposób nie zanudza czytelnika, wręcz go jeszcze bardziej zaciekawia i zachęca do dalszej wędrówki ramię w ramię. Jak zwykle barwnym i lekkim językiem opowiada historie sprzed kilkudziesięciu lat. 

Książkę tę polecam zarówno osobom interesującym się XX-leciem międzywojennym w Polsce, historią, ale także, a może przede wszystkim, osobom lubiącym czytać biografie. Faktem jest, że skrupulatni fani XX-lecia nie dowiedzą się zbyt wielu nowych rzeczy, ale na pewno uporządkują wiedzę i znajdą jakieś „smaczki”, które do tej pory im umykały. 

(zdjęcie pochodzi ze strony Empik.com)

4 komentarze:

  1. Ostatnio w gazecie "History Revue" przeczytałam o XX leciu międzywojennym. Już wcześniej interesowała mnie ta epoka, ale ja w historii cenie sobie najbardziej nikomu nieznane ciekawostki. Książkę widziałam w jakiejś księgarni, ale akurat byłam po prezent więc nie zagłębiałam się w pułki bo wiem, żebym przepadła. Dobrze, że mi o niej przypomniałaś już zaznaczyłam "do przeczytania", tym samym stosik się powiększa a czasu niestety coraz mniej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo chętnie sięgnę po tę książkę, już wcześniej zwróciłam na nią uwagę, ale teraz przekonuję się, że ta przygoda czytelnicza może być bardzo interesująca. Dziękuję za polecenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie spotkałam się jeszcze z tą książką, ale chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytam na pewno,;nie dość, że interesuję się tymi latami, to jeszcze zawsze lubiłam czytać o ludziach wpływowych :)

    OdpowiedzUsuń